علی  (Ali)

کارگردان: مایکل مان

پخش: کلمبیا پیکچرز

فیلمنامه: استیون جی. ریول، کریستوفر ویلکینسن، اریک رات و مایکل مان

(بر اساس اثری از گریگوری آلن هاوارد)

مدیر فیلمبرداری: امانوئل لوبژکی

تدوین: ویلیام گلدنبرگ، استیون ریوکین، لینزی کلینگمن

موسیقی: لیزا جرارد و پیتر بروک

بازیگران:ویل اسمیت (کاسیوس کلی/محمدعلی)، جان وویت (هاوارد کسل)، جیمی فاکس (درو بودینی براون)، جیدا پینکت اسمیت (سانجی روی)، ران سیلور (آنجلو دندی)، ماریو ون پیلبز (مالکوم ایکس)، جفری رایت (هاوارد بینگهام)، جیانکارلو اسپوزیتو، جو مورتون

محصول 2001 آمریکا

159 دقیقه

تاریخ اکران: 25 دسامبر 2001

- سایت رسمی این فیلم

 

خلاصه داستان:

سال 1964. کاسیوس کلی مشت زن جوان سیاه پوست در 22 سالگی با شکست دادن سانی لیستون قهرمان مشت زنی جهان در دسته سنگین وزن می شود. او با مالکوم ایکس شخصیت سیاسی سیاه پوست و همین طور الیجا محمد رهبر سیاه پوست مسلمان آمریکا ارتباط  می یابد و تحت تاثیر آنان قرار می گیرد. به اسلام می گراید و نام خود را به محمدعلی تغییر می دهد. وقتی دولت آمریکا از او می خواهد برای انجام خدمت نظام به ویتنام برود، محمدعلی اجتناب می ورزد و علنا می گوید جنگی با ویت کنگ ها ندارد و مذهبش او را از این مسیر باز داشته است. به همین دلیل عنوان قهرمانی او گرفته می شود و اجازه مشت زنی نیز نمی یابد. بررسی پرونده او در محاکم قضایی به دارا می کشد و وضعیت مالی محمدعلی بسیار وخیم می شود. او پس از سه سال و نیم غیبت سرانجام اجازه می یابد به رینگ باز گردد. محمدعلی در مبارزه با جو فریزر که عنوان قهرمان مشت زنی جهان را دارد شکست می خورد ولی پس از شکست دادن چند حریف، در سال 1974 برای مسابقه با جرج فورمن که عنوان قهرمانی را از فریزر گرفته به زئیر در آفریقا می رود. در حالیکه سیاهان آفریقا استقبال پرشوری از محمدعلی می کنند، این دیدار تا آستانه لغو پیش می رود ولی سرانجام محمدعلی برابر فورمن وارد رینگ می شود و در حالیکه همه شانس پیروزی را به فورمن جوان و شکست ناپذیر می دادند، محمدعلی در راند هشتم فورمن را ناک اوت می کند و بار دیگر قهرمان جهان می شود.

 

یادداشت:

محمد علی به خاطر شخصیت فردی جالب و مبارزات اجتماعی و سیاسی اش، چیزی بسیار فراتر از یک قهرمان بوکس بود. به همین خاطر است که لقب « بزرگ ترین » را بعد از این همه سال حفظ کرده و در توصیف او می گویند: « هر چهار نفر بیتل ها در قالب یک تن » طبعا برای ساخت فیلم زندگی او سرمایه زیاد، کارگردان طراز اول و بازیگر محبوب لازم بوده که همه آنها فراهم شده است. بودجه ساخت فیلم ــ بدون هزینه چاپ و تبلیغات ــ بیش از 100 میلیون دلار در نظر گرفته شده بود؛ اما کفاف نداد و به ناچار مان و اسمیت از دستمزدشان گذشتند و آن را سرمایه فیلم کردند. اسمیت برای ایفای نقش محمد علی تمرینات بدنی سختی را گذرانده و بدن ورزیده ای پیدا کرده که با مقداری گریم شباهت ظاهری او را کامل می کند. گفته می شود که او در « علی » بهترین بازی عمرش را ارایه کرده و حتی امید به کسب جایزه اسکار دارد.

فیلم نامه نسخه فعلی توسط استیون جی ریویل و کریستوفر ویلکینسون ( نویسندگان « نیکسون » ) نوشته شده و بازنویسی آن هم به عهده اریک راث (« فارست گامپ » و « خودی ») بوده است.فیلم تنها روایت 10 سال از زندگی و مبارزات محمد علی است. جان وویت نقش هوادار کاسل و ماریون ون پیبلز نقش مالکوم ایکس را دارند و جادا پینکت اسمیت ( همسر وبل ) در نقش کوتاه نخستین همسر علی ظاهر شده است.

دریافت اطلاعات کامل این فیلم  :  1  -  2  -  3  -  4  -  5

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد